AB’ye göre, Google’ın reklamları antitröst yasalarını ihlal ediyor

BadılCan

Member
Google, Çarşamba günü çevrimiçi reklamcılık hakimiyetini rakiplerinin altını oymak için kullanarak Avrupa Birliği antitröst yasalarını ihlal etmekle suçlandı. Bu, dünya çapında internet devinin iş modelinin çekirdeğini vuran bir dizi vakanın sonuncusu.

Dava, 27 üyeli Avrupa Birliği’nin yürütme organı olan Avrupa Komisyonu tarafından açıldı ve Google, son yıllarda Avrupa antitröst yasalarını ihlal etmekle dördüncü kez suçlanıyor. Bu davada AB, Google’ı kötüye kullanmakla suçladı Çevrimiçi reklam alım satımı için piyasayı kontrol etmek.

Avrupa Birliği’nin duyurusu, ABD Adalet Bakanlığı’nın Ocak ayında Google’ı çevrimiçi reklamcılığa güç veren teknoloji üzerindeki bir tekeli yasa dışı bir şekilde kötüye kullanmakla suçlayarak yaptığı benzer iddiaları takip ediyor. İngiliz antitröst yetkilileri de Google’ın reklamcılık uygulamalarını araştırıyor.

Davaların sonucu, geçen yıl 60 milyar dolarlık reklam kârının çoğunu toplayan Google’ın ana şirketi Alphabet üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilir. Reklam; arama, e-posta, haritalar ve Android dahil olmak üzere Google’ın en popüler hizmetlerinin neredeyse tamamının temelidir ve şirketin bunları ücretsiz olarak sunmasına olanak tanır.


Avrupa Komisyonu’nun dijital ve rekabet politikasından sorumlu başkan yardımcısı Margrethe Vestager yaptığı açıklamada, “Google, sözde adtech tedarik zincirinin neredeyse her düzeyinde var.” “Öncelikli endişemiz, Google’ın kendi aracı hizmetlerini desteklemek için pazardaki konumunu kullanmış olabileceğidir.”

“Bu, reklamverenlerin maliyetlerini artırırken yalnızca Google’ın rakiplerine değil, yayıncıların çıkarlarına da zarar vermiş olabilir” diye ekledi.

Google’a yöneltilen yeni suçlamalar, Avrupalı yetkililerin dünyanın en büyük teknoloji şirketlerine yönelik uzun süredir devam eden baskılarının bir parçası. Facebook ve Instagram’ın sahibi olan Apple ve Meta da antitröst soruşturması altında. Geçen yıl Avrupa Birliği, en büyük teknoloji şirketlerinin denetimini sıkılaştırmak için yeni antitröst ve dijital hizmetler yasalarını kabul etti. Ve Çarşamba günü, bir AB yasama organı olan Avrupa Parlamentosu yapay zekayı düzenleyen bir yasa tasarısını kabul etti.

Son yıllarda Avrupalı yetkililer, Android mobil işletim sistemi, alışveriş hizmeti ve reklam işinin başka bir bölümüyle ilgili antitröst ihlalleri iddiasıyla Google’a milyarlarca dolar para cezası verdi. Google’ın temyiz başvurusunun ardından tüm davalar mahkemede derdest durumda.

Yeni suçlamalarla birlikte Avrupa Komisyonu, Google’a karşı şirketin antitröst yasalarını neden ihlal ettiğine inandığını açıklayan sözde bir “şikayet beyanı” yayınladı. Google’a küresel gelirinin yüzde 10’una kadar para cezası verilmesi veya iş uygulamalarında başka değişiklikler yapılması konusunda nihai kararlar verilmeden önce, potansiyel olarak uzun bir süreçteki bir adım. Anlaşmaya da varıldı.


Google, düzenleyicilerin bulgularına katılmadığını ve “buna göre hareket edeceğini” söyledi.

Google’ın küresel reklamcılıktan sorumlu başkan yardımcısı Dan Taylor, “Reklam teknolojisi araçlarımız, web sitelerinin ve uygulamalarının içeriklerini finanse etmesine yardımcı oluyor ve her büyüklükteki işletmenin yeni müşterilere etkili bir şekilde ulaşmasını sağlıyor” dedi. “Google, bu son derece rekabetçi sektörde yayıncı ve reklam ortaklarımız için değer yaratma taahhüdünü sürdürüyor. Komisyonun soruşturması, reklamcılık işimizin dar bir yönüne odaklanıyor ve yeni değil.”

Avrupalı düzenleyiciler, web sitelerindeki afişleri ve diğer görsel biçimleri içeren görüntülü reklam pazarına odaklanarak iki yıl önce Google’ı araştırmaya başladı. Google, reklamverenlere ve yayıncılara bu alanda bir dizi hizmet sunmaktadır. Reklam hedeflemesi hakkında veri toplar, web sitelerinde reklam alanı satar ve reklamverenler ile web sitelerinin sahibi olan yayıncılar arasında aracı görevi gören ürünler sunar.

Bayan Vestager, Google’ın çevrimiçi reklamcılık tedarik zincirinin büyük bir bölümünü kontrol ederek rakiplerinin rekabet etmesini zorlaştırdığını söyledi. News Corp gibi yayıncılar, uzun süredir Google’ın hakimiyetinin, sitelerindeki reklamlardan veya rakip hizmetlerin ortaya çıkmasından elde edebilecekleri geliri sınırladığından şikayet ediyor.

Medya şirketlerini temsil eden bir endüstri grubu olan Avrupa Yayıncılar Konseyi Çarşamba günkü eylemi memnuniyetle karşıladı. Grup, bir yıldan uzun bir süre önce Google’ın “konumunu yayıncıların zararına olacak şekilde nasıl kullandığını” açıklayan bir şikayette bulunduğunu söyledi.

Konsey İcra Sekreteri Angela Mills Wade, “Dava ilerledikçe Komisyon ile çalışmayı dört gözle bekliyoruz” dedi.
 
Üst