Formula 1’de son 47 yılın en çekişmeli yarışı!

GecKalmam

Active member
Red Bull-Honda kadrosundan Max Verstappen ile Mercedes kadrosundan Lewis Hamilton’ın şampiyonluk gayreti verdiği 2021 döneminde, 47 yıl daha sonraki birinci, Formula 1 tarihinde ise 2. sefer iki pilot son yarışa eşit puanla başlayacak.
Şampiyonluk düğümü, 1950’den beri düzenlenen Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda 30. kere son yarışta çözülecek. Lakin pazar günü yapılacak dönemin son ayağı Abu Dabi Grand Prix’sinde, F1 tarihinde daha evvel yalnızca bir kere görülen bir rekabet yaşanacak.
Hem Hollandalı Verstappen (9 birincilik, 8 ikincilik, 1 dokuzunculuk, 5 en süratli çeşit, 5 sprint sıralama puanı) birebir vakitte Büyük Britanyalı Hamilton (8 birincilik, 7 ikincilik, 1’er üçüncülük, dördüncülük, beşincilik ve yedincilik, 6 en süratli tıp, 2 sprint sıralama puanı), son yarışa 369,5 puanla girecek.
Bu durumun birebiri, birinciye 9 puan verilen ve sırf birinci 6’nın puan alabildiği, 15 yarışlık 1974 döneminde yaşandı. McLaren-Ford şoförü Emerson Fittipaldi ile Ferrari’den Clay Regazzoni, ABD’deki son yarışa 52’şer puanla başladı. Çabayı 4. sırada bitiren Fittipaldi, Regazzoni’nin 11. olmasıyla mesleğinin 2. şampiyonluğunu kazandı.
Daha fazla puanın dağıtıldığı mevcut sistemde eşitlik yaşanma ihtimalinin eskiye bakılırsa düşüklüğü göz önüne alınırsa motor sporları tutkunları, tahminen de çağdaş F1 çağında birinci ve son sefer bu biçimde bir yarışa tanıklık edecek.
Eşitlik bozulmazsa şampiyon Verstappen
Aslına nazaran şampiyonluk hesabı karmaşık sayılmaz. Fazla puan alan şoför keyifli sona ulaşacak. Lakin eşitlik sürerse yarış birinciliğinde rakibine 9-8 üstünlüğü bulunan Verstappen, şampiyonluğu elde edecek.
Eşitlik için de 2 senaryo bulunuyor. Bunlardan birincisi, pilotlardan birinin 9’uncu, ötekinin en süratli çeşit vaktiyle birlikte 10’uncu olması. Oburu ise ikisinin de yarışı puansız tamamlaması. Bu da Verstappen ve Hamilton’ın birinci 10’un haricinde kalması yahut iki şoförün de yarışı bitirememesi manasına geliyor.
Motor sporlarında mekanik ya da elektronik bir arıza yaşanma ihtimali kadar kaza ihtimali de daima mevcut. Bunun yanı sıra Verstappen ile Hamilton içinde gerçekleşebilecek bir kaza mümkünlüğünü da yabana atmamak gerek.
Zira iki pilot, bu dönem pistte birfazlaca defa karşı karşıya geldi ve bunlardan kimileri kazayla sonuçlandı. Büyük Britanya Grand Prix’sinin birinci cinsinde, yüksek hızla dönülen Copse virajındaki temas daha sonrası aracı pist dışına savrulan Verstappen, Hamilton’ın birinciliğini denetim için gdolayıldüğü hastane odasından izledi.
İtalya Grand Prix’sinin 26. cinsindeki kazada ise iki pilot da yarış dışı kaldı. İkinci virajdaki bordüre çarpan Verstappen’in aracının ardı havalanarak Hamilton’ın arabasının üstüne düştü ve otomobiller o biçimde kum havuzunda kaldı.
Verstappen’in Brezilya’daki agresif savunması ve Suudi Arabistan’da Hamilton’ın apansız yavaşladığını tez ettiği Verstappen’e geriden çarpması, iki ismin yarış dışı kalmasına niye olmadı. Ama yaşananlar ikili içindeki tansiyonu daha da tırmandırdı.
Ayrıyeten 1989, 1990, 1994 ve 1997’de de şampiyonun, klasmanın birinci iki sırasındaki pilotların son yarışta çarpışmasıyla muhakkak olduğu unutulmamalı. 1989 ve 1990’da ekip arkadaşları Ayrton Senna ile Alain Prost, 1994’te Michael Schumacher ile Damon Hill, 1997’de ise bir daha Schumacher ile Jacques Villeneuve çarpışmıştı.
Şampiyonluk, yeni puan sistemiyle 5. defa son yarışa kaldı
Şampiyon pilot, birinciye 25 puan verilen ve birinci 10’un puan aldığı mevcut sistemin uygulanmaya başladığı 2010’dan bu yana 4 kez son yarışta belirli oldu. Yarışlardan 3’üne Abu Dabi, birine de Brezilya mesken sahipliği yaptı.
2010, 4 şoförün (Fernando Alonso, Mark Webber, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton) bahtını son yarışa taşıdığı, rekabetin tepe yaptığı bir dönem olarak kayıtlara geçti. Son gayret öncesi doruktan 15 puan uzakta 3. sırada yer alan Vettel, kendisinin birinciliği, şampiyona başkanı Alonso’nun 7’nciliği elde etmesiyle mesleğinin birinci F1 şampiyonluğuna uzandı.
Son 2 yılın şampiyonu Vettel, yağmur altında koşulan 2012 Brezilya Grand Prix’sine, Alonso’nun 13 puan önünde başladı. Birinci cinste attığı spin daha sonrası son sıraya düşen Vettel, yarışı 6. sırada bitirip şampiyonluk için gereken puanları aldı.
İkili puan kuralının birinci sefer uygulandığı 2014 döneminin final yarışı, pilotlar klasmanı başkanı Hamilton ile 17 puan gerisindeki kadro arkadaşı Nico Rosberg’in gayretine sahne oldu. Yarışa, kadro arkadaşının ardında 2. sırada devam eden Rosberg, 25. tıpta arabasının güç dönüşüm sisteminde meydan gelen arıza niçiniyle lakin 14. olabildi ve şampiyonluğu Hamilton’a kaptırdı.
2016 döneminin son ayağına Hamilton’ın 12 puan önünde giren Rosberg, yarışı 2. sırada bitirerek kadro arkadaşının 5 puan önünde mesleğinin tek şampiyonluğunu elde etti.
Verstappen birinci, Hamilton rekor peşinde
Eski bir Formula 1 şoförü Jos Verstappen’in oğlu olan 24 yaşındaki Max, mesleğinin birinci şampiyonluğu için yarışacak. Verstappen bunu başarması halinde F1 tarihinde şampiyonluğa ulaşan 34. farklı ve birinci Hollandalı pilot olacak.
36 yaşındaki Hamilton ise 2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019 ve 2020’nin akabinde 8. kere memnun sona ulaşmaya çalışacak. F1 tarihinin en çok yarış birinciliğine (103) ve pole konumuna (103) sahip ismi Hamilton bu biçimdece Michael Schumacher ile paylaştığı rekoru tek başına ele geçirmek istiyor.
Formula 1’e adım attığı 2007’den itibaren gayret ettiği 15 dönemde da yarış kazanmayı başaran Hamilton ayrıyeten Schumacher’in “peş peşe en çok şampiyonluk yaşayan F1 pilotu” rekorunu da egale etme peşinde.
F1 tarihinde en çok şampiyonluk yaşayanlar
Michael Schumacher – 7 şampiyonluk
Lewis Hamilton – 7 şampiyonluk
Juan Manuel Fangio – 5 şampiyonluk
Alain Prost – 4 şampiyonluk
Sebastian Vettel – 4 şampiyonluk
Formula 1’de en uzun şampiyonluk serileri
Michael Schumacher – 5 (2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Juan Manuel Fangio – 4 (1954, 1955, 1956, 1957)
Sebastian Vettel – 4 (2010, 2011, 2012, 2013)
Lewis Hamilton – 4 (2017, 2018, 2019, 2020)
 
Üst